Otak akan cerdas kalau tulis jawi

Assalamualaikum, nak cerita sikit tentang cara-cara untuk mencerdikkan otak kita,
sekarang kita menulis menggunakan tangan kanan kan? tapi kita menulis menggunakan tulisan roman, iaitu menulis dari kiri ke kanan bukan? yang menggunakan aksara A-Z yang direka oleh orang putih.
Cuba kita lihat, kita adalah orang melayu, dan tulisan kita adalah tulisan jawi yang menggunakan aksara ا - ي
dan tulisan tersebut ditulis dari kanan ke kiri, mari kita tengok tulisan di bawah.

" Saya Pandai Menulis" ini ditulis menggunakan tulisan roman. dan permulaan itu bermula dari kiri dan diakhiri dengan kanan.
"ساي ڤنداي منوليس" ini pula menggunakan tulisan jawi.dan permulaan dari kiri dan diakhiri dengan kanan.

Tahukan anda, orang yahudi juga menggunakan tulisan "Hebrew" dalam penulisan mereka, tulisan mereka juga bermula dari kanan ke kiri, dan mereka masih menggunakan tulisan tersebut sehingga sekarang dari generasi ke generasi,. Sebab itu mereka ramai yang bijak-bijak, kerana apabila kita menulis dari kanan ke kiri, otak kita akan lebih cerdas berbanding dengan orang yang menulis dari kiri ke kanan.

Jadi, kalau orang yahudi ada tulisan hebrew yang ditulis dari kiri ke kanan, kenapa kita orang melayu tak nak menggunakan tulisan asal orang melayu iaitu tulisan jawi?

Sekarang kita hanya tahu menulis menggunakan tulisan Rumi @ roman berbanding tulisan Jawi iaitu tulisan sebenar kita, termasuklah saya.

Jadi, sama-samalah kita kembali untuk mencuba menulis semula dalam tulisan jawi.

Comments

insan_marhaen said…
Sayangnye ia semakin keciciran.... semoga akan kembali menyinar..
Anonymous said…
Spt apa yg sy fikirkan... Bnar skali... Apa2 yg kita lihat dan fikirkn dr kiri ke kanan jg... Sygnya kita mninggalkn sunnah ini..

Popular posts from this blog

Clash Of Clans Gem Hack

Petua Berkesan Membuang Ketuat Di kaki